• Har du en løpeskade?

Løpesesongen er godt i gang og kanskje på hell for noen. Har du opplevd smerter i løpet av sesongen? Skal du kanskje løpe Oslo Maraton til helgen? Eller liker du deg best alene i skog og mark? De aller fleste som løper endel, opplever en gang i livet noen form for plage i sammenheng med løpingen.

Variety of shoes.

Her skal du få en liten oversikt over noen vanlige plager og tips om hva du kan gjøre hvis du først er rammet. De vanligste problemene pga løping kommer naturlig nok i hofte, kne eller fot. Felles for alle plagene er at det er lurt å få kartlagt problemet av en terapeut. Slik kan dere sammen angripe skaden på riktig måte og forebygge at det kommer tilbake.

Akillesplager
    Smerter i akillesen er vanlig hos løpere og de kommer ofte gradvis og øker utover i økten. Akillessenen blir etterhvert øm å ta på, den kan bli rød og hoven. Man vil oppleve at det er smertefullt å stå på tær.

Problemene kan blant annet oppstå pga dårlig eller feil skotøy, overbelastning, ny teknikk, svak muskulatur eller en fotfeilstilling

Hva kan hjelpe deg?
    -opptrening av leggmuskulatur, ofte eksentrisk trening
    såle- og skotilpassing Trykkbølge-behandling-Akilles-smerter-plager-Oslo-Naprapatklinikk
    trykkbølgebehandling eller annen manuell behandling

Plantarfasciitt
    Plantarfasciitt er smerter under foten, de oppleves ofte som stikkende smerte som er verst på morgenen.  I motsetning til akillesproblematikk er plantarfasciitt mer vanlig blant den stille sittende befolkningen. Plagene oppstår ofte ved plutselig øking i treningsmengde, mye gåing med flate sko eller vektøking.

Hva kan hjelpe deg?
    -såle- og skotilpassing
    -alternativ trening
    -styrke fotbuen
    -tape fotbuen og hælen
    -bruke Strassburgsokk på natten
    -trykkbølgebehandling

Tretthetsbrudd
    Tretthetsbrudd blant løpere oppstår oftest i fotens mellomfotsben og blir også kalt stressfraktur. Det er vanligst blant langdistanseløpere som har en høy treningsmengde. Smertene er ofte distinkte ved belastning, men avtar ved hvile.

Hva skal du gjøre?
    -hvile! Noen ganger er det nødvendig med krykker for å avlaste.
    -spesialtilpassede såler
    -gradvis opptrapping når smertene er borte

Løperkne
    Løperkne er smerter i kneet som sitter på utsiden av kneet og opp på låret, noen ganger i hoften. Smertene øker i løpet av løpeøkten. Man kan oppleve å ha hvilesmerter og såkalte «kino-ben», der man føler at man må strekke ut knærne etter å ha sittet lenge.

Hva kan hjelpe?
    -alternativ trening, feks sykling, eller minske lengden og tempo på løpingen. Ikke tren med smerter!
    styrke av hofte- og setemuskulatur, samt bevegelsestrening (foam roller på utsiden av låret er også et fint tiltak)
    -sko-/såletilpassingIMG_7184

Benhinnebetennelse / Shin Splints
    Benhinnebetennelse er smerter og ømhet på fremsiden og/eller innsiden av leggen. Smertene øker under belastning. Man kan ha samme symptomer som en overbelastet muskulatur på fremsiden av leggen. Det gjør som regel mest vondt i nedoverbakke. Det kan blant annet komme av feil fot-isett, man faller inn mot midten (pronerer), svak leggmuskulatur, lite treningsvariasjon og for mye løping på hardt underlag.

Hva kan hjelpe?
    -variert trening og stretching
    -sko-innlegg
    -manuell behandling av leggmuskulatur

Med dette vil vi ønske deg lykke til med løpingen og håper du unngår skader 🙂 Lurer du på noe, ta kontakt!

Mvh Oslo Naprapatklinkk