• Dette skjer ved korsryggsmerter!

1614494_585429251538192_496852965_o

De aller fleste av oss opplever ryggsmerter i løpet av livet. Ofte går det over av seg selv, men noen ganger trenger man hjelp. Mange får også tilbakefall av ryggsmertene.

I tillegg til å behandle det reelle problemet, jobber vi som naprapater også med å finne ut hvorfor problemet har oppstått, og hvordan vi skal forebygge det. Dette synes vi er vel så viktig som selve behandlingen.

Så hva er årsaken til korsryggsmerter?
    Og hvordan skal vi unngå at smertene kommer tilbake?
    Vi må finne årsaken. Det kan være flere ting; genetiske, holdningsrelaterte, overvekt, dårlig muskelkontroll, muskelubalanse mm.
    Det som ofte går igjen for typiske ryggpasienter som hele tiden får tilbake problemene sine, er en viss muskelubalanse. Som igjen kommer av dårlig muskelkontroll.

Samspill mellom lokal- og global muskulatur er viktig
    Vi deler ofte ryggens muskler inn i lokale- og globale muskler (dype og overfladiske). De overfladiske musklenes hovedoppgave er å være sterke og eksplosive. Så de skal jobbe mest ved løft, store bevegelser etc. De dype musklenes (ofte kalt kjernemusklene) hovedoppgave er å holde kroppen oppreist og er derfor mer utholdende enn de store overfladiske musklene.

• Ved lave belastninger på ryggsøylen er det de lokale musklene som gjør hovedarbeidet

• Ved større belastninger kreves det en kontrollert samspill mellom lokale og globale muskler

Hvis man har hatt smerter i ryggen en stund vil funksjonen i den lokale muskulaturen bli svekket.
    Dette fordi hjernen reduserer signalstrømmen til musklene i det smertefulle området, slik at aktiveringen av denne muskulaturen blir forsinket. Kraften blir også svekket. Dette ødelegger samarbeidet mellom den lokale og den globale muskulaturen.

Hvis man ikke har så god kontroll eller kontakt med de dype musklene, vil de store overfladiske musklene jobbe mye hele tiden for å holde kroppen oppreist. Disse musklene blir veldig slitne av dette, og oppleves ofte som en tretthetsfølelse i korsryggen.

Vi kan hjelpe deg å bli kvitt dine korsryggsmerter
    I tillegg til å behandle deg manuelt, kan vi hjelpe deg med å finne kontakten med de dype musklene og avlaste de overfladiske. Vi arrangerer trening for enkelt personer, små grupper og for de som er gravide eller nettopp har født barn, MammaMage-trening.
    Treningen skal øke utholdenheten i kjernemuskulaturen slik at man klarer å stabilisere ryggen over lengre perioder. Dette kan gi en smertelindrende og forebyggende effekt, og også gi deg en bedre kroppsholdning.

Ønsker dere alle en nydelig dag!

Hilsen oss på Oslo Naprapatklinikk