• Forfotløping, en naturlig måte å løpe på?

    Hvordan har det gått med treningen i sommer? For min del har det vært for varmt til å løpe, men nå er tempraturen perfekt, så nå har løpeskoene fått luftet seg endel igjen.
    I flere år har debatten om å løpe på forfot og barfot pågått. Mye har skjedd både på sko- og på teknikkfronten. Jeg har prøvd meg litt på forfotløping i det siste, så her skal du få litt om min erfaring og bakgrunnen bak.

    Different shoe sole forming the word run.

    Har du prøvd å løpe på forfot?
    Å løpe på forfot, betyr at man lander på for-/mellomfot, og ikke på hælen. Løpestilen er egentlig naturlig, da kroppen står for dempingen og ikke skoene. Du lander mykt og får demping via tær, ankel, knær og hofte. Man løper automatisk mer «høyreist» og med høyere stegfrekvens.
    Når du lander på forfot, får musklene i foten arbeide fritt. I begynnelsen vil man som regel oppleve å bli veldig støl i mellomfotsmusklene, da de ofte er svake fordi man som regel går med stabilt skotøy.
    Mange mener at å løpe på forfot vil gi deg sterkere føtter og på lang sikt vil dette gjøre deg til en bedre løper. Når teknikken er god, får du et lettere steg, som igjen er skadeforebyggende.

    Forfot eller barfot?
    Mange som slang seg på trenden med å løpe barfot eller med såkalte fivefingersko, har falt av lasset. Ofte på grunn av at dette er en ganske ekstrem forandring fra tradisjonelle løpesko, der man tidligere har landet på hæl og rullet frem. Isteden har det kommet flere minimalistiske sko på markedet. De er ganske flate (lite dropp fra forfot til hæl), fleksible og lite stabiliserende.

    Tips til forfotløping
    -land på mellom-/forfot nær kroppens tyngdelinje (ikke langt foran deg)
    -ha en litt agerssiv løpestil, med kroppen fremoverlent
    -stabiliser med mage- og ryggmuskler
    -øk løpsteg frekvensen

    Fordeler med forfot løping
    Mindre skader (?), bedre løpsfølelse, sterkere føtter.

    Ulemper med forfotløping
    Lang tilvenning, trenger flere par sko for å bytte på, vanskelig å bytte løpestil. Noen studier viser også at å lande på forfot ikke er mer løpsøkonomisk enn å lande på hælen. Mer skader (?)

    Skal du bytte løpetknikk til forfotløping?
    Å forandre løpeteknikk til forfotløping er ikke gjort over natten. Det krever mye av deg, og kanskje passer det deg ikke i det hele tatt. Føles det fortsatt unaturlig ut etter en stund, skal du kanskje ikke bruke tid og krefter på dette. Jobb heller med din egen teknikk, prøv blant annet og løp mer høyreist.
    Men har du lyst å prøve, så begynn forsiktig, med for eksempel 1-2 km av løpeturen, eller løpsdrag på 100m. Gå gjerne et løpeteknikkurs og tren styrke og mobiltet.

    Vår erfaring med forfotløping
    Jeg har selv begynt å fokusere på å lande på forfot. Etter å ha fokusert på dette i cirka 2 måneder (etter et løpeteknikkurs), er dette fortsatt ikke naturlig for meg. Men jeg prøver å ta første halvdel av joggeturen på forfot. I begynnelsen ble jeg utrolig støl i føtter og legger, men det har blitt mye bedre. Så jeg opplever at denne musklaturen har blitt styrket. Jeg føler også at jeg har fått en mer oppreist løpestilling og ”sitter” ikke like mye når jeg løper.
    Jeg kommer nok aldri til å bli en forfotløper, men gøy å prøve noe nytt og å variere litt!
    Gode løpeturer i fremover!

    løpe-oslo-naprapatklinikk

     

    Oslo Naprapatklinikk

    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply