Hva er naprapati?

Naprapati er en manuell behandlingsform – det vil si at naprapaten bruker hendene som sitt arbeidsverktøy. Mange naprapater bruker også ulike apparater og eventuelt nåler i sin behandling, men dette er da oftest som supplement til manuelle behandlingsteknikker.

Vondt? - Vi kan hjelpe!

Hva gjør en naprapat?

En naprapat har kroppens bevegelsesapparat som sitt spesialfelt.

Behandlingen går ut på å korrigere feilstillinger i ledd og jobbe med muskulatur som ikke fungerer optimalt.

Det er alltid en variasjon i behandlingsteknikker, disse inkluderer manipulasjon, mobilisering, tøying, massasje, smertebehandling med nåler, strøm m.m

Hvem bør gå til en naprapat?

Alle kan gå til en naprapat.

Ettersom naprapaten har så bredt spekter av teknikker og så lang utdannelse kan din naprapat tilrettelegge en behandling som passer deg og dine plager.

Teknikker

• Manipulasjon

Manipulasjon brukes for å normalisere funksjonen og bevegeligheten i ulike ledd. Teknikken utføres med høy hastighet, men med så liten kraft som mulig.

• Mobilisering

Mobilisering er en spesifikk og leddnær tøyning. Det benyttes liten kraft og langsomme bevegelser for å oppnå normal funksjon i leddet. Teknikken er et fint alternativ til manipulasjon.

• Artikulering

Artikulering benyttes ved leddnære behandlinger av ekstremitetsledd. Noen eksempel på ekstremitetsledd er skulderleddet, håndleddet og kneleddet.

• Triggerpunktsbehandling

Triggerpunktsbehandling brukes for å redusere muskelspenninger og minske en viss type smerteutstråling. Triggerpunktpressur er en viktig teknikk å bruke ved de aller fleste smertetilstander og bevegelseshinder i muskel- og skjelettapparatet.

• Muskeltøyning

Muskeltøying benyttes for å senke muskelspenninger og øke fleksibiliteten. Vi benytter ofte en aktiv form for tøying, der klienten selv får være delaktig. Dette fører til en automatisk avslapping i den uttøyde muskelen, slik at bevegeligheten øker.

• Massasje

Massasje brukes for å øke blodsirkulasjonen, senke muskelspenninger og myke opp bindevev. Vår massasje bygger på klassisk massasje, og går på dypet, med fokus på smerteområdene.

• Nålebehandling

Intramuskulær behandling med nåler går ut på å deaktivering triggerpunkter ved å sette nålene i de smertefulle områdene. Vi ønsker ikke at vår nålebehandling skal forveksles med akupunkturbehandling, vi jobber kun mot smertepunkter.

• Trykkbølgebehandling

Trykkbølgebehandling er en maskin som sender høyfrekvente impulser (ei kule som blir slått frem og tilbake) mot det irriterte området. Effektiv mot langvarige muskel- og skjelettplager, blant annet tennisalbue, kalkskulder, plantarfacitt og beinhinnebetennelser. Les mer her.

• Fasciamanipulering

Fasciamanipulering er teknikker der målet er å løse opp bindevevet mellom muskler og hud, mellom de ulike musklene og overgang sene-benstruktur. Dette er et ganske nytt område, men har stor betydelse for muskel- og leddfunksjonene våre.

• Kinesiotaping

Kinesiotaping er bruk av elastisk tape for å øke blodsirkulasjon og fleksibilitet og minske smerter i problemområder. Tapen lager et løft i huden som muliggjør bedre sirkulasjon, bedre plass for muskler og nerver, samt oppmyking av facsia/bindevev.

Vanlige problemområder

• Rygg

leaf

Ryggplager og isjias er en av de vanligste årsakene til at folk oppsøker ulike terapeuter, 80% av befolkningen har en eller flere ganger opplevd ryggplage(r).

De vanligste grunnene til ryggplager er muskelspenninger og skiveproblematikk, det finnes flere årsaker til dette. En vanlig årsak er at man plutselig gjør noe med kroppen vi ikke er vant til, løfter feil, dårlig ergonomi på arbeidsplassen, for dårlig trent, trent feil (for mye for fort prinsippet) eller med feil teknikk. Andre ganger kan det være genetiske årsaker.

Isjias er beskrivelsen på en medisinsk tilstand, der et mekanisk trykk og-/ eller en kjemisk reaksjon fra en skive påvirker på isjiasnerven. Smerten sitter ofte i ryggen og kan stråle ned i setet, ben og fot.

Muskulatur i rygg, sete og hofteområdet kan også gi lignende smerter i ben, dette kalles da for falsk isjias.

Overbelastning av rygg-, sete- og hoftemuskler kan komme av feilbelastninger over tid, ved plutselig belastning, dårlig arbeidsstillinger eller fotfeilstilling for å nevne noen årsaker.

• Hekseskudd/Kink
    • Isjias
    • Lumbago
    • Prolaps/Skiveproblematikk

• Nakke

leaf

Nakkeplager er et vanlig problemområde, med flere bakenforliggende faktorer og diagnoser.

Årsaker til nakkeplager kan være mange, slik som arbeidsstilling, holdning, feil eller for mye trening, tidligere skader og genetikk. Nakkeproblematikk kan ofte komme akutt, men mange sliter også med langvarige plager. Vi jobber med nakke-, hals- og kjevestrukturene på en helhetlig måte, noe som ofte blir glemt.

• Nakkekink
    • Whiplash
    • Skiveproblematikk
    • Hodepine
  • Skulder

leaf

Skulder er et komplekst ledd, og det leddet i kroppen med størst bevegelsesutslag. Skulderen har mange muskelfester, og noen av de ligger slik til at de kan komme i klem, og/eller bli forkalket, det samme gjelder andre strukturer i skulderen. Dette kan føre til store smerter og bevegelsesbegrensinger. Gjentatte, små og statiske belastninger er ofte i årsaksbildet ved skulderproblematikk. En annen vanlig årsak er slitasje og aldersforandringer.

• Impingement syndrom
    • Supraspinatus-/infraspinatustendinitt
    • Kalkskulder
    • Slimposebetennelse (Bursitt)
    • Frossenskulder (Frozenshoulder)
  • Hode

leaf

Hodepine er et utbrett problem, og årsakene kan være mange. Det finnes smerter i selve hodet, rundt øynene,  i nakken,  i ansiktet, halsen og ned mellom skulderbladene.

Utløsende faktorer kan være dårlig arbeidsstilling, synsfeil, ensidig arbeid over lang tid, bittfysiologiske feil, traume mot nakken eller hodet, i tillegg til stress og psykiske belastinger.

• Hodepine/Migrene
    • Svimmelhet/Krystallsyken
    • Kjeveproblematikk
  • Arm

leaf

Armsmerter kan være flere ulike diagnoser, avhengig av smertemønsteret. Ved test og undersøkelse ser man etter hvor smerten utbreder seg fra og hvilken karakter den har, dette er viktig for å behandle rett struktur. Armproblematikk kan komme fra dysfunksjoner i nakke, skulder, underarm og hånd.

• Musearm
    • Tennis-/golfalbue
    • Karpaltunnel syndrom
    • Stråling i arm

• Hofte

leafHoftesmerter skyldes oftest at bløtdeler (sener, muskler, leddbånd eller slimpose) rundt hofte og bekken er irritert. Selve hofteleddet er sjeldent årsaken til hofteproblemene. Derimot stiger forekomsten av slitasje med alderen, hvor artrose i hofteleddet er vanlig.Hoftesmerter kan også være sekundært til kne- og fotprobematikk.

• Slimposebetennelse/Trochanterbursitt
    • Artrose
    • Bekkenløsning
    • Piriformissyndrom
  • Kne

leaf

Smerter i kne og omkringliggende strukturer kan komme av ulike årsaker. Smertene kan komme av overbelasting ved trening, overvekt, gamle eller nye skader som igjen gir feilbelastning. Strukturer som kan gi smerte er da skjelett, muskler, sener og leddbånd. En annen vanlig årsak til knesmerter er feilstilling i foten, les mer om dette her.

• Jumper’s-/Runner’s knee
    • Schlatters
    • PFSS
    • Menisk-/leddbåndskader
  • Ben/Fot

leaf

Fot og ben tar imot opp til 1,5 x kroppsvekten vår per steg. Ved løp enda mer, det er ingen tvil om at det stilles krav til føttene, underlaget og skotøyet vårt. Så mange som 80 % av befolkningen har feilstilling i fot, dette fører videre til vridning av ankel, akillessene, leggstrukturer, kne- og hoftestilling. Rygg, hofte- og kneproblematikk kan også forplante seg ned til bein og fot.

Såletilpassing kan hjelpe mange med fot, ben, kne, hofte og ryggplager

• Overpronasjon
    • Benhinnebetennelse