• Plages du av hodepine?

Hodepine er et utbredt problem, og årsakene kan være mange. Det finnes smerter i selve hodet, rundt øynene,  i nakken,  i ansiktet, halsen og ned mellom skulderbladene.

Utløsende faktorer kan være dårlig arbeidsstilling, synsfeil, ensidig arbeid over lang tid, bittfysiologiske feil, traume mot nakken eller hodet, i tillegg til stress og psykiske belastninger.

Ulike typer hodepinehodepine
    Det finnes mange forskjellige hodepinetyper. Vi naprapater jobber spesielt mye med pasienter med tensionshodepine. Hodepinen kan føles som et trykk eller press i hodet, noen ganger som et stramt bånd rundt hodet. Den kan sitte på den ene siden av hodet, eller begge sider. Vi finner ofte spenninger i hode- og nakke muskulatur. Hodepinen utløses ofte av stress.

Migrene kan ofte skilles fra vanlig hodepine (ikke alltid), med at den er dunkende/pulserende i motsetning til trykkende. Man kan også oppleve kvalme/oppkast, lys- og lydskyhet. Noen får et varsel før migreneanfallene kommer, dette kalles aura. Det kan oppleves på ulike måter, f.eks synsforstyrrelse, øresus, taleproblemer eller nummenhet.  Migrene er en kronisk nevrologisk sykdom og bør utredes av lege. Årsaken til migrene er ikke klarlagt, men noen leger mener at smertene kommer av at blodårene i deler av hjernen utvider seg. Migrene er ofte hormonelt betinget.

Det finnes flere sykdommer som kan utløse hodepine, feks Hortons hodepine (cluster hodepine) som gir meget store smerter,  ofte rundt øynene. Smertene er ofte på grensen til hva man kan tåle. Årsaken er ukjent, og lege bør oppsøkes.

Når bør jeg kontakte lege?
    Får du plutselig kraftig hodepine som du ikke har opplevd før. Kanskje med stivhet i nakke og følelsen av å bli slått i bakhode, bør du umiddelbart kontakte lege.
    Har du hodepine kombinert med synstap bør også lege kontaktes. Dette kan f.eks. skyldes betennelsestilstander i tinningen.
    Lege må også kontaktes hvis du får hodepine i forbindelse med nevrologiske symptomer som kramper, lammelser eller følelsesforstyrrelser.

Er du i tvil hva hodepinene kommer av? Kontakt lege!

Hva gjør naprapaten?
    Først snakker vi sammen om bl.a. sykdomshistorien din, deretter gjør vi en grundig undersøkelse av deg for å se om vi kan hjelpe deg, eller om vi skal sende deg videre.
    Er det tensionshodepine, behandler vi ofte muskulatur i nakke, hals og brystrygg. Samt at vi prøver å normalisere bevegelsen i nakken. Ofte innebærer også behandlingen noe hjemmetrening.

Ha en strålende dag!

Marit